Știrile zilei

Dezvăluirea Portretului Regal: Regele Charles o pictură plină de simboluri și culori

Prima pictură oficială în ulei a regelui Charles, de la încoronarea sa, a fost dezvăluită la Palatul Buckingham.

Tabloul vast în ulei pe pânză îl înfățișează pe regele Charles în uniforma Gărzii Galițiene, cu o amploare mai mare decât viața obișnuită.

Opera vividă, de culoare roșie, cu dimensiunile aproximative de 8 picioare și 6 inch pe 6 picioare și 6 inch, îi aparține lui Jonathan Yeo, cunoscut pentru portretele sale ale lui Tony Blair, Sir David Attenborough și Malala Yousafzai.

Regina Camilla s-a uitat la pictură și i-a spus lui Yeo: „Da, l-ai prins bine”.

În noul portret, regele este înfățișat cu sabia în mână, cu o fluture aterizându-i pe umăr.

Dezvăluirile sunt întotdeauna un pic tensionate, atât pentru cel ce pozează, cât și pentru artist, dar mai ales când unul dintre ei este un rege.

Yeo glumește: „Dacă acest lucru ar fi fost considerat trădare, aș putea literalmente să-mi plătesc greșeala cu capul, ceea ce ar fi o modalitate potrivită pentru un pictor de portrete să moară – să-și piardă capul!”

În realitate, Yeo nu va-și pierde capul, desigur – nu mai sunt execuții pentru un portret prost primit al unui monarh, în vremurile moderne cel puțin.

Regele a avut și el o privire asupra lucrării, spune Yeo, în stadiul „jumătate făcută… A fost inițial ușor surprins de culoarea puternică, dar în rest părea că zâmbește aprobat”.

Este o pictură vibrantă.

Regele a fost numit Colonel al Regimentului Gărzii Galițiene în 1975. În imagine, roșul uniformei se estompează în fundalul roșu, aducând și mai mult în evidență chipul regelui.

Yeo spune că a vrut ca pictura să fie distinctivă și să rupă cu trecutul. El urmărea ceva personal.

„Interesul meu este să descopăr cu adevărat cine este cineva și să încerc să aduc asta pe pânză.”

Yeo a decis să folosească unele dintre tradițiile portretistice regale – uniforma militară, sabia – dar a urmărit să realizeze ceva mai modern, în special cu culoarea profundă și fluturele.

El spune că face referire la tradiția portretelor regale oficiale, dar sugerează că este ceva „din trecut și ceea ce este interesant la ele este ceva puțin diferit de asta”.

„În istoria artei, fluturele simbolizează metamorfoza și renașterea”, explică el, potrivit pentru un portret al unui monarh care a urcat recent pe tron.

Fluturele este și o referire la interesul îndelungat al regelui pentru mediu, cauze „pe care le-a susținut pe parcursul vieții sale și cu mult timp înainte să devină o conversație obișnuită”.

Yeo spune că a fost ideea lui Charles după ce au discutat despre oportunitatea pe care o au de a spune o poveste cu portretul.

„I-am spus, când elevii se uită la asta peste 200 de ani și se uită la cine sunt monarhii, ce indicii le puteți oferi?

„El a spus ‘ce zici de un fluture aterizând pe umărul meu?'”.

Yeo a început portretul când Charles era încă Prințul Țării Galilor, cu prima ședință la Highgrove în iunie 2021.

Regele a stat patru ori în total, timp de aproximativ o oră fiecare, cu ultima ședință la Clarence House în noiembrie 2023. A observat artistul vreo schimbare evidentă în om după ce a devenit rege?

Yeo spune că a observat „o schimbare fizică” la politicienii pe care i-a pictat în trecut. „Ei arată și se simt diferit fizic când sunt la putere sau nu.”

Yeo adaugă că regele „își consolidase deja prezența și statutul până când am început eu portretul, și a crescut din nou când a devenit rege, așa cum te-ai aștepta”.

Ședințele s-au încheiat înainte ca cancerul regelui să fie diagnosticat. Avea multe de făcut, spune Yeo, cu un discurs iminent la Summitul COP, dar „nu părea cineva epuizat fizic”.

El era „în stare bună de spirit”, adaugă pictorul.

Regele Charles a pozat în uniforma sa completă a Gărzii Galițiene și a trebuit să stea sprijinit pe sabie timp de aproximativ 40 de minute de fiecare dată.

„Stătea impresionant de nemișcat și nu se lăsa distras ca unii dintre cei ce pozează”.

Yeo nu va dezvălui multe din ce au discutat în timpul ședințelor, deși spune că Regele Charles are „un mare simț al umorului” și este „o persoană foarte captivantă”.

Interesul său pentru artă însemna că Charles voia să discute despre procesul de creație a lucrării și despre pensulele folosite. Au vorbit și despre „cum a învățat să picteze și despre unele dintre picturile de pe pereți”.

Dar Yeo spune că „există o sfințenie a procesului de portret”. Ceilalți „trebuie să creadă că ceea ce se întâmplă este între voi doi, pentru că astfel cred că se simt mai confortabil să se deschidă”.

Portretele regale din trecut au avut un rol important în semnalizarea puterii și proiectarea unei imagini. Ele au făcut parte din instrumentele folosite pentru a asigura supraviețuirea monarhului. Unele dintre cele mai memorabile includ portretul lui Henric al VIII-lea realizat de Hans Holbein cel Tânăr. Regele Tudor l-a angajat pe Holbein ca artist curții, deși au supraviețuit doar două portrete.

Dar Yeo spune că relația noastră cu regalitatea s-a schimbat de atunci.

„Pe de o parte, știm că sunt oameni reali cu ciudățeni și trăsături de personalitate. I-am văzut mult mai mult. Pe de altă parte, totuși vrem să credem în misticism și basmul că sunt diferiți de noi, că există un pic de magie acolo.”

În portretul său, el „încerca să vadă cum să facă ambele lucruri în același timp”.

Pictarea unui portret de această dimensiune a fost „o operațiune destul de mare”, spune Yeo. După ce a folosit primele sale ședințe cu regele pentru fotografii și schițe, el a realizat cea mai mare parte a picturii între a treia și a patra ședință.

Apoi a trebuit să închirieze un camion pentru a transporta pânza și echipamentul său la Clarence House pentru ultima oară când a văzut regele.

Pe lângă chevalet, mese de pictură și iluminare, a trebuit să „acoperim toți covorașii cu cearșafuri pentru a nu deteriora aceste covoare de neprețuit”.

Yeo a adus și „un podium, o platformă, pentru ca eu să stau suficient de sus pentru a picta fața lui și unul pentru el să stea pe același nivel”.

Artistul pretinde că nu a fost interesat să se implice în „formalitatea rigidă” a portretelor regale în trecut. Dar odată ce a împlinit 50 de ani, a început să se gândească la modul în care „trebuie să vezi cum te compari cu operele trecutului”.

Portretul a fost comandat de Compania Drapers, compania de meșteșugari din City of London care colecționează portrete regale de secole.

Pictura sa va fi expusă la Galeria Philip Mould din Londra din 16 mai până pe 14 iunie. Va fi expus la Drapers’ Hall începând cu sfârșitul lui august.

Adrian Vrauko
Adrian Vrauko este un jurnalist cu o experiență de 16 ani în presa online. A lucrat și în televiziune, la Kanal D și este redactorul șef al mai multor publicatii ca huff.ro, fresh24.ro, air24.ro și adrianvrauko.ro. De asemenea Adrian Vrauko este urmarit de peste 2.9 milioane de persoane pe Facebook.